ماموریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی،برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی
حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان
 

معرفی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

قرارگاه تربیت و آموزش زمینه سازان ظهور

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگرفته از اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی  و به جهت شناخت دقیق نظام اندیشه اسلامی در دانشگاه شکل گرفت. دانشجویان علاقه مند با ثبت نام و حضور در این دوره با شناخت نظام اندیشه حق و باطل و فهم مأموریت الاهی خود در عرصه دانشگاه و با روحیه جهادی وارد تشکیلات قرارگاه شده و قدم در مسیر تحقق دانشگاه اسلامی می گذارند.

دوره عمومی یک ساله (دو ترم) همزمان با شروع و اتمام ترم دانشگاه است.

دوره عمومی شامل دروس تبیین نظام اندیشه حق ، نظام اندیشه باطل، کارگاه رسالت الاهی و درس اخلاق است.

دوره ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی است.

دوره آموزشی فقط روزهای پنج شنبه از ساعت 8 الی 2 عصر برگزار می گردد.

امتیازات

شناخت منظومه معارف دینی در محیطی صمیمی و به دور از مدرک گرایی

حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه

برگزاری کارگاه های مورد نیاز(نقد فیلم، سواد رسانه ای، یادداشت نویسی و..)

اعطاء گواهینامه پایان دوره معتبر از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

برگزاری فوق برنامه های همچون دیدار با علماء و مراکز فرهنگی، اردو و..

 

معرفی دروس

1-نظام اندیشه حق 

منبع:کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران(مقام معظم رهبری)

فهم اندیشه اسلام ناب با بیان متفکرانی که اندیشه های اجتماعی اسلام را به منصه ظهور رسانده اند نگاهی نو و کاربردی به  مباحث دین را برای انسان به ارمغان می آورد. در این میان کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که مجموعه سخنرانی های رهبر معظم انقلاب در سال 1353 هست جایگاه ویژه ای دارد.

این کتاب بر خلاف اکثر کتاب های اعتقادی بحث را از ایمان و شرایط ویژه آن شروع نموده و در فصل توحید با تبیین مفهوم کاربردی از توحید نگاه ویژه ای را تبیین می نماید در فصل نبوت به تبیین اهداف انبیاء در جامعه پرداخته شده و در فصل ولایت تبیین معنای ولایت و مصادیق حقیقی آن مورد بحث قرار می گیرد.

2- نظام اندیشه باطل

منبع: کتاب جریان شناسی ضد فرهنگ ها(عبدالحسین خسروپناه)

برای فهم نظام اندیشه حق ضروری است نظام اندیشه باطل مورد واکاوی قرار بگیرد زیرا حق و باطل دو روی یک سکه هستند بدین جهت شناخت جریان های فرهنگی باطل که بنای معارضه با اسلام را دارند نقش موثری را در فهم حقیقت ایفا می نماید.

کتاب جریان شناسی ضد فرهنگ ها ، جریان های معارضی همانند وهابیت بهاییت شیطان پرستی ابتذال فرهنگی و... را معرفی و تبیین می نماید

3-جهاد اکبر منبع: کتاب جهاد اکبر (آیت الله عابدینی)

شناخت دقیق مکاتب اخلاقی و روش صحیح تهذیب نفس و هم چنین راه های تمرین عملی برای رشد و ارتقاء روحی مطلب مهمی است که در درس جهاد اکبر مورد بحثو بررسی قرار می گیرد.

استاد عابدینی با دقت و با بهره گیری از آیات و روایات، برنامه دقیقی را برای  صحیح تهذیب نفس و رسیدن به کمال ارائه می دهند.

سرفصل های درس جهاد اکبر

1. ضرورت وجایگاه اخلاقدر نظام اندیشه اسلامیی

تفاوت و مرزهای اخلاق و عرفان (از حیث اهداف و روش ها) (تفاوت اخلاق عملی و عرفانی )

2. بررسی مسالک اخلاقی (عموم- انبیا نبی خاتم)

3. اصالت فرد یا اجتماع و تبیین دیدگاه علامه

4. حقیقت نیاز وحرکت (انگیزه سازی)

5. بیداری آغاز حرکت (یقظه) تفکر وغفلت زایی

6. توبه بازگشت به سوی خدا

7. توبه وقضای واجبات (حقوق الهی )

8. توبه وحق الناس (فردی اجتماعی )(تشکیلاتی )

9. توبه از رذائل(تکبر عجب غرور وحسد )

10. توبه از رذائل

11. مساله نیت

12. شوق وطلب مجاهدت

13. مراقبه بر دوام طهارت (عهد عام )

14. مراقبه بر اقامه نماز (اولوقت جماعت )عهد عام

15. مراقبه بر مستحبات(تسبیحات حضرت زهرا-نماز شب)

16. مراقبه برتلاوت و انس با قرآن و ادعیه

17. مراقبه برصدق واخلاص

18. مساله اخوت سوء خلق مراقبه بروفای به عهد و امانت داری

19. مساله ولایت و توسل به اهل بیت

 

4- کارگاه رسالت الهی

فهم نقشه راه انقلاب اسلامی ایران و تبیین رسالت الهی دانشجو در عصر حاضر در این کارگاه مورد بحث وبررسی قرار می گیرد. شناخت معیارهای دانشگاه اسلامی آشنایی با سند دانشگاه اسلامی و هم چنین آشنایی با مهارت هایی همانند تبیین و مطالبه گری توسط دانشجویان محورهای این کارگاه را تشکیل می دهد.

سر فصل های کارگاه رسالت الهی

1- جهاد فرهنگی چه سهمی در رشد معرفتی و معنوی معرفت جویان دارد؟

2- رسالت و مأموریت دانشجویان در نسبت با رسالت الهی انبیاء و مسأله ظهور چیست؟

3- رسالت انقلاب اسلامی و راهبرد آن در ساختار سازی و کادر سازی چیست؟

4- مبانی فکری انقلاب اسلامی چیست؟

5- تبیین مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی چیست؟

6- رسالت دانشگاه تراز انقلاب چیست؟

7- جهاد علمی چیست؟ و معرفت جویان چگونه باید به آن بپردازند؟

8- رسالت خانواده تراز انقلاب اسلامی چیست؟

9- مهارت تبیین توسط دانشجوی انقلابی چگونه صورت می­گیرد؟

10- تبیین و تبلیغ چه موانع و عواملی دارد؟

11- مهارت و ماموریت مطالبه­­گری چه ابعادی دارد؟

12- موانع و عوامل تحقق مطالبه­گری در عرصه اقتصاد مقاومتی چیست؟

13- مطالبه­گری معرفت جویان حوزه در عرصه­های اولویت­دار نظام چگونه ارزیابی می­شود؟

14- مهمترین راهبردها، اصول و قواعد جهاد فرهنگی چیست؟

15- کار تشکیلاتی و حرکت قرارگاهی چه ابعاد و لوازمی دارد؟

16- مهارت راهبری گروه­های جهاد فرهنگی چگونه صورت می­گیرد؟

17- مهارت طرح­ریزی عملیاتی و اقدام جهادی چه قواعد و فرایندی دارد؟

18- چه نقدهایی به فعالیت­های جاری در عرصه جهاد فرهنگی در چهار دهه اخیر وارد است؟

اوقات شرعی